:: " WAHAI ANAK KESAYANGANKU, BERTAQWALAH KAMU KEPADA ALLAH WALAU DI MANA SAHAJA KAMU BERADA. DAN JANGAN SESEKALI KAMU MENYEKUTUKAN ALLAH DENGAN SESUATU YANG LAIN " ::

Facebook Badge

About Me

My photo
Cukuplah hanya ku katakan bahawa cita-citaku menjadi seorang isteri yang solehah dan menjadi ibu yang berpegang teguh kepada agama Allah dan Rasul-Nya.. Melahirkan generasi al-Quran yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Ayah Ibu

Ayah Ibu

Kakak

Kakak

Abang Ngah

Abang Ngah

Adik

Adik

Saat Mengandungkan Aisyah

Tuesday, February 23, 2010

0 comments


Sekian lama kau dinanti
bersama harapan bersemi
kami berkorban harta bergadai nyawa
agar kau lahir ke dunia.

Menggunung doa telah dihambur
Agar hasrat tiada terlebur
cahaya impian yang dulu kabur
menjadi airmata syukur
cahayamataku

Cahayamataku, penawar kalbu
seharusnya kau tahu
kami sayang padamu
kau permata ayah dan bonda
engkaulah pembela bangsa dan agama

Allah Ya Tuhan kami
kabulkan harapan ini
dengan kasih dan sayang-MU
ampuni dan rahmati dia selamanya...

--------------------------------------------

14 Oktober 2007 bersamaan dengan 2 Syawal, tarikh yang amat bermakna bagi ibu. Ibu buat pregnantcy test, ternyata positif. Hati ibu berbunga riang. Semalamnya bersamaan dengan 1 Syawal adalah hari ulangtahun perkahwinan antara ibu dan ayah yang kedua. Itu bermakna, dua tahun ibu menanti kehadiran cahayamata dalam rumahtangga ini. Alhamdulillah berkat doa dan usaha yang tak pernah putus, Allah kabulkan juga doa ibu dan ayah untuk mempunyai cahayamata sendiri. Apabila ibu mengetahui bahawa ibu sedang hamil, orang pertama yang ibu ingin beritahu adalah ayah. Kerana ketika itu ibu dan ayah sedang berjauhan. Ibu beraya bersama keluarga di Johor manakala ayah di Kelantan. Ternyata ayah gembira dengan berita itu. Namun gembira ayah tidak keterlaluan, kerana kata ayah, perjalanan kita masih jauh. kita perlu menjaga anak didalam kandungan ibu ketika ini sihat sehingga dia lahir kedunia.

Ibu pernah kecewa suatu ketika dulu. Ibu pernah keguguran anak sulong ibu ketika usia kandungan 5 minggu. sekian lama ibu dan ayah menanti kehadiran cahayamata, kami diuji pula dengan kehilangan. Ketika itu ibu sangat sedih, ayah juga begitu. tidak dapat kami gambarkan kesedihan itu. Tidak perlulah ibu bercerita lebih panjang tentang peristiwa itu, Alhamdulillah segalanya telah berlalu dan kini Allah telah anugerahkan ibu dua orang cahayamata yang sangat comel :)

Saat mengandungkan Aisyah, ibu ditatang bagai minyak yang penuh oleh ayah. Ibu selalu dimanja dan dibelai. Oh, sungguh indah saat itu :). Ayah terlalu amik berat tentang kesihatan ibu dan aisyah di dalam kandungan ibu.

Saat mengandungkan Aisyah, badan ibu naik mendadak. seawal kehamilan lagi. badan ibu dah naik. mungkin disebabkan hormon selepas keguguran. Badan ibu sangat berisi sehingga saat hendak melahirkan AIsyah, berat badan ibu menjangkau 75 kg. berat kan? hehe...

Saat mengandungkan AIsyah, ibu agak letih. hampir setiap bulan ibu diserang demam. ibu selalu sakit urat di kaki dan punggung. Ayah selalu urut ibu. Baikkan ayah? (^_^)

Saat mengandungkan Aisyah, ibu tidak mengalami sebarang alahan. ibu jarang muntah-muntah. jarang sekali. hanya ketika ibu kurang sihat sahaja ibu akan muntah. ibu sangat selera makan dan masak. Ibu sangat rajin memasak ketika itu sehingga ibu dan ayah pernah berniaga di bazaar. Mencari sedikit duit buat menampung kos untuk menyambut kehadiran Aisyah.

Saat mengandungkan Aisyah, ibu selalu pening kepala. ibu tak tahan berdiri terlalu lama. macam nak tumbang rasa. sebab tu ada kerusi di dapur. Ibu selalu duduk sambil buat kerja.

Saat mengandungkan Aisyah, ibu perlu study. Ketika itu ibu berada di tahun 3. tahun 3 yang ibu ulang entah yang keberapa kali. Alhamdulillah ibu najah juga akhirnya untuk naik ke tahun 4. Rezeki anak di dalam kandungan.

Saat mengandungkan Aisyah, ibu rajin mengaji. Alhamdulillah ibu dapat khatam al-quran sebanyak 4 kali sepanjang tempoh kehamilan. Harapan dan doa ibu, agar aisyah menjadi Hafizah quran macam ayah. Moga aisyah mendapat berkat al-Quran, menjadi anak yang solehah, beriman dan bertaqwa. Amiin :)

Aisyah sayang, Sesungguhnya ibu sangat sayang padamu. Aisyah anak sulong ibu. kehadiran Aisyah sangat dinanti oleh ibu dan ayah. Kehadiran aisyah menyerikan lagi rumahtangga ini. Semoga Aisyah menjadi permata kami di syurga nanti.. amin

-------------------------

Gambar-gambar kenangan saat ibu mengandungkan Aisyah.



Ketika usia kandungan 6 bulan. Ibu dan ayah berniaga di Bazaar.
Alhamdulillah laris tau Nasi Tomato ibu :)

Usia kandungan masa ni 8 bulan. Ibu dah sarat. Masa ni ibu di station keretapi Tanta. Ayah menghantar ibu ke kaherah untuk ibu menduduki exam.

Ibu tak ingat usia kandungan ketika ini berapa bulan? mungkin 7 bulan. bergambar selepas keluarkan duit dari bank. Lepas tu jalan-jalan beli keperluan untuk menyambut kelahiran Aisyah kalau tak silap ibu lah... hehe :)


Usia kandungan baru 5 bulan. tapi badan ibu dah berisi. Nampak sangat perut tu besar...
---------------------------------------------------

Antara persiapan yang ibu dan ayah sediakan untuk
menyambut kelahiran Aisyah
.







Semoga Aisyah membesar menjadi insan solehah yang beriman lagi bertaqwa kepada Allah SWT. Jadilah mawar yang berseri di taman syurga...


Blog @ Scrapbook

Monday, February 15, 2010

0 comments
Suatu hari ibu pernah membaca majalah Pa & Ma. Ibu tertarik dengan artikel yang menceritakan tentang buku skrap. Mereka mencadangkan agar ibubapa membuat buku skrap untuk menyimpan memori tentang si buah hati dari ia lahir sehingga besar.

Sejak dari itu ibu menyimpan cita-cita untuk membuat buku skrap untuk anak ibu. Sejak dari aisyah lahir, ibu ingin mengabdikan detik-detik indah setiap hari bersama anak ibu di dalam sebuah buku. Namun, untuk mencipta sebuah buku skrap, ia memerlukan masa dan kos. Bagi ibu, kos itu tiada masalah, masalah yang amat besar adalah masa. Ibu tidak punya banyak masa untuk menyiapkan sebuah buku skrap. Kerana ibu masih study. Masa yang ada amat berharga untuk membaca kitab-kitab kuliah dan menghafalnya.

Justeru, ibu mencipta blog ini bagi menggantikan buku skrap tersebut. Blog ini bukan untuk tatapan umum dan blog ini tidak ibu hebahkan kepada sesiapan pun. Ibu ingin merakamkan segala memori bersama anak-anak ibu di dalam blog ini. Harapan ibu, bila anak-anak ibu sudah besar dan boleh membaca, dapatlah anak-anak ibu membaca segala tulisan ibu di dalam blog ini. Biar anak ibu tahu isi hati ibu, biar anak ibu tahu perjalanan hidup ibu dalam membesarkan kalian. Semoga blog ini menjadi memori indah buat kita sekeluarga.